• SHR-bloggen

Årets färg – Classic Blue

Text: Nathalie Koverman


Färgens budskap, som både speglar vår samtid och ska sätta tonen för 2019, är balansen och kopplingen mellan grundläggande värderingar och kunskap och att tänka utanför det redan kända och erkända. Classic Blue står för den oändliga kvällshimlen som uppmuntrar oss till att expandera vårt tänkande för djupare perspektiv.

Classic Blue är en elegant, djup nyans i blått. Djupa nyanser består av kulörta toner blandade av lite svart. Blått kännetecknar lugn och sanning, allvar och stillhet. Svärta har innebörden av ny förståelse för lidande och mörkare blå toner kan tyda på känsla av både stress och oro. Kanske kan vi tolka Classic Blue och dess djupa nyans som att vetskapen och kunskapen om livet utanför den egna bubblan både kan verka skrämmande, men att den också kan vara grundläggande för att skapa den samtid och framtid som ger trygghet.

Årets färg- The Pantone Color of the Year Varje år utser Pantone årets färg för att både spegla dagens samhälle och för att visa på en strategi och riktning utifrån en trend. Förra årets färg, Living Coral, stod för balansen och kopplingen mellan det verkligt naturliga och teknologin. En kombination av energin och näringen som naturen ger, men som även uttrycker vår närvaro på sociala medier.

Motreaktioner efter 2019 Den kreativa duon Jack + Huei, verksamma inom art directing och copywriting, föreslog att årets Pantone Color 2020 borde uppmärksamma klimatkrisen som dödar Stora barriärrevet. Deras förslag var en spin-off på förra årets trendfärg där den varma tonen av korall helt sonika bytts ut mot den färg som koraller får när den dör. Living Coral blir istället Bleached Coral – färgen av döda koraller för att lyfta det stora hotet mot världens största korallrevssystem.

– Ett varumärke som är så inflytelserikt som Pantone bör ta ställning till de livsviktiga samhällsfrågor vi står inför, som klimatkrisen, och använda sin ställning för att kommunicera med kreatörer i alla branscher, menade duon.

Pantone Företaget Pantone startades 1963 av Lawrence Herbert som ville skapa ett system för att beskriva färg, eftersom alla upplever färger olika. Hans färgkartor kom första att användas av tryckerier, men redan året efter började även designers att använda kartorna. Idag har det utvecklats färgkartor för de flesta branscher såsom mode, inredning, arkitektur, reklam och till och med för att bestämma hudton.




Källor: https://www.hellostudio.se/2019/06/13/pantone-2020-bleached-coral/ https://www.ljusspridarna.org/artiklar/auran-och-fargernas-betydelse/ https://www.pantone.com/color-intelligence/color-of-the-year/color-of-the-year-2020

Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR. Nathalie Koverman är auktoriserad hudterapeut med innehav av mästarbrev, certifierad makeupartist och legitimerad yrkeslärare. Har du synpunkter på inlägget är du varmt välkommen att maila till: nathalie.koverman@outlook.com

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

#SHR #auktoriseradhudterapeut #PANTONE194052ClassicBlue #Pantone #Coloroftheyear

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.