• SHR-bloggen

Detox del 5 – Vecka 2

Då har du förhoppningsvis klarat dig igenom första veckan, och har du tur så kanske man tom känner lite skillnad i kläderna?! Efter den första vecka är det viktigt att komma ihåg att den påfyllda energin som många upplever de första dagarna, nu lätt kan vända och istället är det väldigt vanligt att man känner sig trött och hängig. Se då till att röra på dig, promenera så du får frisk luft och se även till att dricka vatten regelbundet under dagen. Rekommenderat intag är 1 dl/timme, så slipper du onödiga toalettbesök och vattnet tas upp i kroppen och kommer till användning.

Denna vecka bjuder jag på 7 nya middagsrecept, men endast 2 nya mellanmål. Detta för att du lätt kan använda dig utav samma frukostar/mellanmål som förra veckan, samt att mellanmålen dessutom kan fungera som frukostar. Mellanmålen denna vecka är fokuserade på smoothies, som är en perfekt näringsbomb som går snabbt och smidigt om man ibland får bråttom!Dag 1Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Helstekt Kyckling i ugn med rotfrukter Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Grön ÄrtsoppaDag 2Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Grön Ärtsoppa Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: RäkWokDag 3Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: RäkWok Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Fylld PaprikaDag 4Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Fylld Paprika Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Matig SalladDag 5 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Matig Sallad Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Ugnstekt lax m. BulgursalladDag 6 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Ugnstekt Lax m. Bulgursallad Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: KycklingSpettDag 7 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: KycklingSpett Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Squashplättar m. rökt lax

Vecka  – 2

Mellanmålsalternativ:  (2 stycken)SuperSmoothie m. Supernäring 4-5 dl 2,5 dl havredryck 1 dl frysta blåbär (50g) ½ banan 30 g hampaprotein 2 msk gojibär 1 msk spirulina 1 msk chiafrön 1 msk acaipulverMixa ihop i en blender och avnjut! Perfekt om man har slarvat med näringen under dagen.SuperSmoothie med energi 4-5 dl3 dl sojamjölk 1 dl yoghurt/soyhurt 1 msk kakao 2 krm kardemumma 2 krm kanel 1 msk/skopa macapulver färsk ingefäraMixa allt tillsammans i en blender, även stavmixer går bra.

Middag/Lunch:Grön Ärtsoppa 4 port 600 g frysta gröna ärtor 1 gul lök 1 vitlöksklyfta 1 grönsaksbuljong 1 dl creme fraiche/matlagnings yoghurt 8 dl vatten olivoljaFinhacka gul lök och vitlök. Fräs i olivolja i en stor kastrull tills det blivit mjukt. Häll i de frysta ärtorna, buljongen och vattnet. Koka i ca 15 min på svag värme. Mixa soppan med en stavmixer tills soppan är slät. Blanda i creme fraichen/yoghurten i slutet och värm med en liten stund.Går bra att frysa in.RäkWok  2 port 400 g oskalade räkor 1 stor morot 100 g broccoli 1 rödlök 150 g sockerärtor 1 vitlöksklyfta 150 g salladskål/kinakål ½ röd chili ½ dl vatten 1 msk honung ½ pressad citron salt & peppar rapsoljaTina räkorna om de är frysta. Grovhacka morot, broccoli, röd lök och kinakålen. Värm en wokpanna med oljan.Rensa chilin från fröna och finhacka den. Blanda honung, citron, salt och peppar men en liten skvätt rapsolja och ställ åt sidan.Börja woka grönsakerna i denna heta pannan och tillsätt sockerärtorna. Häll över chiliblandningen och räkorna och fräs med de sista minuterna.Fylld Paprika 2 port 2 stora gula paprikor 1 liten gul lök 1 vitlöks klyfta 300 g kycklingfärs 1/2 liten aubergine Tomatpuré ca 2-3 msk Ca 100 g crème fraîche Riven ost ca 1 dl Salt, peppar, paprikakrydda, kanelSALLAD 1 fransk mix sallad Cocktailtomater Gurka Avocado Olivolja Balsamvinäger Salt o pepparSätt ugnen på 200 grader. Stek lök, vitlök och aubergine mjuka. Tillsätt färsen och bryn tills genomstekt. Tillsätt crème fraîche och tomatpuré plus kryddor. Rör ihop.Dela paprikorna och töm ur på kärnor. Fyll halvorna med färsen och toppa med riven ost. In i ugnen ca 10-15 min.Skölj salladen och spenaten och blanda ihop. Dela grönsakerna i önskad storlek och släng i!Blanda olivolja och balsamvinäger tillsammans med salt och peppar och ringla över salladen. Matig Sallad 2 port 1 burk blandade bönor från Zeta 150 g babyspenat 100 g ruccola 5 cm purjolök 2 burkar tonfisk i vatten 2 kokta ägg 10 cocktailtomaterSkölj allt grön och hacka ner till en sallad. Skölj bönorna i kallt vatten och fördela över salladen. Dela de kokta äggen på mitten och blanda ingredienserna till senapsvinegretten: 1 msk senap(gärna dijon) 2 msk olivolja 1 msk vitvinsvinägerHäll vinegretten over salladen och toppa med tonfisken.Ugnstekt lax m. bulgursallad 2 port 400 g laxfilé olivolja havsalt peppar honung2 dl okokt Fullkornsbulgur 1 gul paprika 150 g babyspenat ½ röd lök 50 g fetaostStäll ugnen på 175 grader. Koka fullkornsbulgurn enligt anvisningar. Lägg laxfilén i en ugnssäker form och ringla olivolja, honung och kryddor över. Låt steka i ugn i ca 20 min, beroende på hur välstekt du vill ha den.Finhacka paprika, röd lök och fräs mjuka i en panna. Tillsätt den kokta bulgurn och babyspenaten i slutet. Toppa med fetaosten.Servera tillsammans med laxen.KycklingSpett 2 port 400 g ekologisk kycklingfilé ½ röd lök 4 stora champinjoner ½ squash ½ gul paprika Mix av grönsallad ½ granatäpple grillspett 2 msk olivolja 1 tsk chiliflakes 1 msk honungBlanda olivolja, chiliflakes och honung till en marinad. Skär kycklingen i mindre bitar och låt kycklingen dra i marinaden i minst 30 min.Trä kycklingen på spetten, varva med rödlök och champinjoner. Stek eller grilla kyckling tills den är genomstekt.Skölj salladen och gröp ur granatäpplet som du toppar med. Servera tillsammans med kycklingspettet.Squashplättar m. rökt lax 4 port 500 g squash 2 ½ msk sojamjöl 2 ägg 1 finhackad vitlöksklyfta 75 g riven cheddarost ½ finhackad chili salt & peppar 250 g rökt lax Gräddfil RapsoljaRiv squash och krama ur vätskan i en handduk. Blanda mjöl och ägg, tillsätt den urkramade squashen tillsammans med vitlök, chili, ost och kryddorna.Forma till plättar och stek 4-5 min på varje sida i en medelvarm panna. Servera 2 plättar tillsammans med rökt lax och gräddfil. Varva plätt, lax, gräddfil och plätt.

Smaklig Spis!

#detox #JosefineRunesson #receptfördetox

0 visningar

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.