• SHR-bloggen

Gör gott, smakar gott: 3-Day Face Lift Diet, Del 1

Text: Nathalie Koverman


Bild lånad från http://www.perriconemd.co.uk/dr-perricone/dr-perricone.html där du även kan hitta shoppinglista om du vill hänga med på utmaningen!

Har du hört talas om Dr Nicholas Perricone? Dermatologen, näringsfysiologen och författaren som kallats hudens Dr Phil med anhängare som Oprah, Eva Mendez, Uma Thurman, Gwyneth Paltrow, Kate Blanchett, Julia Roberts och Kim Cattrall. Förutom ett flertal böcker och egen produktserie, har han utvecklat dieter för att genom kosten ge en klar hy fri från acne och andra inflammationer, viktminskning och även den sk Röda Mattan-dieten som går under benämningen 3-Day Face Lift Diet. Just Kim Cattrall, mer känd som Sex And The City’s friska fläkt Samantha, svär vid att den sistnämnda varianten som hon kallar ”facelift in a fridge” gör henne redo för paparazzis kameror vid diverse event.

Efter att ha läst sista numret av Hudterapeuten (nr 5 2014) med temat ”Kost och näring” blev jag extra intresserad av att göra ett litet experiment.


Jag kan inte annat än att slås av att hon är en synnerligen välbevarad 58-åring!

Med tanke på att Kim, precis som den eldiga karaktären Samantha, förespråkar ett liv med amorösa eskapader så bör man kanske även lägga till någon pulshöjande aktivitet per dag till dieten för bästa effekt. Om du är singel, busy affärskvinna eller bara mätt på kroppskontakt efter att ha gett behandlingar på jobbet så är jag säker på att en rask promenad går utmärkt, dessutom ska motionen inte överdrivas för att motverka förtida åldrande vilket du kan läsa mer om längre ned.

I första inlägget om 3-Day Face Lift Diet kommer jag att redovisa min undersökning av dietens upplägg och om det är troligt att den kommer att hålla vad den lovar (ett synligt lyft på endast tre dagar!) , för att i senare inlägg prova och utvärdera dieten själv.


De flesta livsmedlen känner vi gen som nyttig mat och sk ”face foods”, men så lätt ska vi väl inte göra det för Dr Perricone? Låt mig bli lite ingrediens-nördig och faktiskt syna komponenterna i sömmarna för att undersöka hur denna mat faktiskt kan påverka huden positivt. Mitt fokus är således de hälsoeffekter som genom vad som sker på insidan syns på utsidan, även om det finns flera fördelar som inte syns men som ger en friskare kropp i det långa loppet.

  1. Lax Dietens huvudkärna som du äter minst 2 ggr/dag för att få bästa effekt. Innehåller astaxantin som är en sk karotenoid, dvs ett fettlösligt närings- och färgämne som verkar antioxidativt (morot som också innehåller karotenider, har samma färgskala som lax och är känt för att bla ge huden en hälsosam hudton och ökat skydd mot UV-ljus) DMAE (Dimetylaminoetanol) förbättrar hudens fasthet och ska även hjälpa till att producera acetylkolin som är en signalsubstans som återfinns i synapserna mellan nerverna och muskler. Det sistnämnda ämnet ska tona musklerna under huden (alltså förbättra tonus) DMAE ska även motverka ökade beläggningar av lipofuscin i cellerna. Lipofuscin är en slags restprodukt som bildas av hudens åldrande, främst från skador av fria radikaler, men som även i sig kan bidra till åldrande av huden. Laxens fleromättade fett smörjer huden inifrån och bidrar till utvecklingen av hudcellerna. Ett underskott och/eller en obalans mellan omega 3 och 6 kan leda till en på sikt tunnare och därmed mindre motståndskraftig hud.

Proteinet i laxet hjälper till med cellförnyelsen och ökar även tillväxthormonet i kroppen. Har du en slapp hud kan ökat proteinintag och styrketräning (två faktorer som ökar just tillväxthormon) ge fin effekt på hudens fasthet. Välj helst grillad eller kokt lax, ej rökt, för att hålla nere på saltet som kan binda vätska i kroppen (vilket vi vill undvika då dieten ska verka dränerande)

  1. Färgrika frukter (tex cantaloupemelon, bär, kiwi, citron, äpple, päron) Återfuktar huden inifrån och innehåller mängder av antioxidanter. Vi hudterapeuter är vana att ta upp vikten av antioxidanter, men en liten repetition i vad de egentligen kan göra för huden kan vara på plats! När syre omsätts till syreradikaler orsakas skador på kroppens celler, dvs oxidativ stress uppstår vilket påskyndar hudens åldrande. Vid ökat syreupptag (japp, träning i all ära men högintensiv träning bör kompenseras med extra intag av antioxidanter) inflammationer, luftföroreningar och exponering för vissa metaller (tex järn, koppar och silver) ökar den oxidativa stressen och därmed det förtidiga åldrandet. Detta visar sig bland annat i nedbrytande av elastin (hudens gummisnoddar för fasthet) och kollagen (hudens ”fluff” som likt uppfällda paraplyer fyller ut huden underifrån) De fria radikalerna saknar en elektriskt laddad elektron och snor en av närliggande molekylerna så att dessa vanställs.

Genom att få i oss antioxidanter (och tillföra dessa på huden) avväpnas de fria radikalerna och skadad vävnad kan repareras. Detta sker genom att antioxidanten delar med sig av en elektron till den fria radikalen, utan att själv bli instabil och skadlig. Exemplet med äpplet som blir brunt och skrumpet på snittytan är bra, en kost full av antioxidanter och rätt hudvårdsprodukter kan exemplifieras av hur citronsaft håller det uppskurna fräscht längre.


  1. Gröna grönsaker (tex broccoli, sparris, spenat) Även dessa fulla av antioxidanter. Exempel är lutein och zeaxantin som kan motverka negativ påverkan av både inomhusbelysning och solljus. Klorofyllet ska även ha en renande effekt på huden, men i just denna quick-fix har vi inte tid med utrensning och gröna grönsaker är snällare i det syftet än tex gröna och blåa alger såsom spirulina eller chlorella.

  2. Havregryn Väldigt mineralrikt spannmål som bland annat innehåller järn, magnesium och zink som bland annat påskyndar sårläkning och minimerar hudförändringar efter inflammationer. B- och E-vitaminer som tex niacin (en B3-vitamin) verkar precis som en antioxidant men förbättrar även hudens barriär genom att balansera talgproduktionen. På så sätt kan tex acne motverkas, då ökad talgproduktion är en av bovarna i dramat, samtidigt som en viss talgproduktion behövs för att bibehålla syramanteln och hålla huden smidig. Niacin kan även verka förebyggande och uppljusande på befintlig hyperpigmentering, tex melasma, genom att nedreglera överföringen av melanosomer (pigmentkorn) från melanocyterna (pigmentcelleran) till keratinocyterna (den dominerande celltypen i överhuden, dvs det hudlager som syns först och främst) Under behandling i 12 dagar ska minska denna överföring med 35-68% (!) Tyvärr har jag ej kunnat läsa mig till om dessa siffror gäller vid påföring av produkter på ytan eller via kosten och i vilken mängd ett sådant intag av niacin ska vara, men det gör i alla fall mig mer motiverad att äta gröt till frukost! Ren havre är även glutenfri. För det flesta fungerar det utmärkt att få i sig gluten, men helst inte snabba kolhydrater som förutom ett dippande humör kan påverka huden negativt genom att fungera som en katalysator för inflammatoriska tillstånd. För vissa kan gluten dock orsaka klåda och utslag.

  3. Naturell yoghurt Ett proteinrikt livsmedel med förhållandevis lite laktos. Man har sett samband mellan kvinnor i 30-årsålderns som trots att de ej är laktosintoleranta får vuxenacne. Det skulle kunna förklaras av att laktos (mjölksocker) ökar den glykemiska belastningen och därmed inflammationer som acne. Probiotikan i yoghurten minskar risken för angrepp av jäst och svamp, allergener, fria radikaler och miljögifter.

  4. Kalkon/kyckling Proteinrika livsmedel som ej är lika försurande som rött kött. Välj helst varianter som ej är rökta.

  5. Ägg

Proteinrikt livsmedel. Äggulan behöver ej undvikas då den innehåller många mineraler och A-vitamin.

  1. Mandlar Innehåller nyttiga fetter, mineraler och B-vitaminer. Som exempel på specifika ingredienser kan jag nämna selen som förbättrar hudens elasticitet, motverkar solskador och mjäll samt polyfenoler som genom att stärka kapillärerna kan minska rodnad i huden.

  2. Oliver/Olivolja Fettet har samma positiva effekt på huden som det i laxen.

  3. Vatten Hudceller som är välfyllda med vatten håller huden fuktig och ”plumpad” dvs påverkar turgor. Hjälper kroppens reningssystem samt ser till att bibehålla en balanserad talgproduktion. I matschemat står totalt 1,25 liter vatten med. Drick gärna något glas extra, men du behöver inte överdriva. Undvik kolsyrat vatten som verkar försurande för kroppen och som även ska kunna fördröja kroppens utrensning och öka celluliter. Jag har inte hittat några vetenskapliga belägg för detta så om någon känner till mer får ni gärna skriva i kommentarsfältet! Om du vill kan du dricka dagens första glas med vatten ljummet eller varmt med en halv pressad citron i som verkar basiskt och därmed inflammatoriskt för kroppen.

Jag hoppas att ni orkat hänga med så här långt och att ni följer min utmaning när jag i följande inlägg bjuder på den nakna sanningen i form av fotodokumentation och hudanalys, näringsinnehåll i dieten och självklart; resultatet efter utmaningen!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

#förtidaåldrande #antioxidanter #kost #3dayfaceliftdiet #hud #astaxantin #kostochnäring #DrPerricone #rödamattan #antiaging

Senaste inlägg

Visa alla

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.