• SHR-bloggen

Hello Glow – bokrecension

Text: Lisa Karlsson

Länk till boken

När jag för första gången höll i boken, kände jag hur den andades lyx och jag riktigt längtade efter att ”knäcka” den första sidan och grotta ner mig i glow. Glow är en het ”snackis” i skönhetsvärlden och det är ingenting som man kan få för mycket utav. Ju mer desto bättre. Med tanke på denna trend har det inte förvånat mig att just Hello Glow, stått i de främre leden i bokhandeln och legat bra placerad på topplistor hos adlibris m.fl.

Hannah Sjöström, som författaren heter, börjar sin bok med att skriva att hon för 15 år sedan inte brydde sig överdrivet mycket om vare sig sin hud eller hälsa. Startskottet kom när hennes mage inte mådde bra och följderna utav det blev att huden inte kändes lika slät längre, håret kändes trist och hela hon sträv, grå och sur. Därefter ändrade hon ett par livsval och fick mer och mer tillbaka en gladare mage, friskare hår och mer glow.

Boken är uppdelad i sex olika kapitel, där ”hudens värsta bovar” är första kapitlet och här beskrivs just som rubriken lyder, en del utav de värsta bovarna för vår hud. Både de vi redan känner till samt nya som påverkar vår hud negativt.

”Unna dig olja”, är kapitlet som pratar om oljor du applicerar på ansiktet och hur du väljer rätt olja just efter din huds behov, vilka som passar som rengöring, serum, ansiktskräm o.s.v. och avslutningsvis, är alla oljor bra för huden?

”Ät dig till glow”, ” är kapitlet som tar upp hur den maten som vi äter påverkar vår hud. Här delges du tips på produkter du kan sluta äta för att få ett glow, och vad för produkter du istället kan äta för att få det, ämnet kring kosttillskott tas upp och avslutningsvis en lista på 13 olika ämnen som gör väldigt gott för din hud.

”Andas, träna, sov”, är ett ämne som många gärna pratar bort som orsak till att huden inte mår bra, men om dessa personer bara visste hur stor skillnad det gör med en bra dosering utav alla dessa tre faktorerna för ditt välmående både på insidan och utsidan. De skulle absolut läsa detta avsnitt i boken för att få en annan syn på saken.

”Skönhet på burk” är de femte kapitlet i boken och som handlar om vad du gör med huden, hur du kan påverka den genom vilka produkter du väljer att applicera på den, oavsett om det är rena oljor eller produkter från ett tidigare känt märke. En sammanfattning utav de steg man bör göra för en ultimat hudvårdsrutin och Annica Joensuu medverkar och poängterar vikten utav att göra ansiktsbehandlingar kontinuerligt för att få en professionell hudanalys utav din hud, utav en kunnig hudterapeut.

”Glow på ett kick” är sista kapitlet, och handlar om hur du får ett glow på ett kick, utan att ändra dina vanor radikalt. Tips på ”quickfixes” och hur du trollar med smink t.ex. Boken vänder sig till alla med ett brinnande intresse för huden eller öppet sinne för att lära dig nytt och du behöver inte ha någon tidigare kunskap om hudvård. Men för någon som dagligen jobbar med hudvård då, är det något att läsa för oss? Visst är den det!

Dagligen pratar jag ingredienser med mina kunder och dess effekt, men efter att ha läst ett avsnitt i boken om ”face yoga method”, som går ut på att aktivera musklerna i ansiktet, som i sin tur leder till att huden blir klarare och att blodgenomströmningen i ansiktet sätter fart på kollagenproduktionen fick jag upp ögonen för metoden. Face yoga method utvecklades utav den japanska yogaläraren Fumiko Takatsu.

Efter att ha sökt upp övningar för ansiktet att göra, påbörjade jag detta under en månad för att se om jag kunde se någon skillnad på min hud. Jag kom på mig själv flera gånger under denna period att göra dessa övningar, och jag fick de därmed gjort under tiden jag gjorde annat, t.ex. hängde tvätt. Hannah själv beskriver sin hud efter detta såhär ”jag märkte direkt att kinderna blev fylligare, huden under hakan fastare och att jag inte längre engagerade pannan i alla ansiktsrörelser.”

Jag instämmer med Hannah i att någonting händer i ansiktet, kinderna fick ett annat positivt uttryck men framförallt upplevde jag blodgenomströmningen och ett helt annat glow. Efter att ha provat detta själv, kändes det som ett tjänstefel att inte dela med mig utav detta till mina kunder. Varje ansiktsbehandling jag gör nu, låter jag alltid kunden ”yoga” tillsammans med mig med ett par enkla rörelser innan jag låter hen ta tre djupa andetag och vi börjar behandlingen med produkter.

En härlig respons från många kunder har kommit och många nämner och uppskattar just informationen de får om helheten med vad man äter, vad man applicerar på huden och hur man även tränar den nu. Dock är jag noga med att poängtera att jag ”bara” är hudterapeut och inte näringsfysiolog, och när jag pratar kost med mina kunder och rekommendationer kring detta, är det enbart hur jag själv gör, och vad som fungerar på mig och inte, samt hänvisar bland annat till denna bok och ett par till. Därefter får de bilda sin egen uppfattning och göra sina egna val.

Sammanfattningsvis efter att ha läst den här boken kan jag konstatera att jag numera aktivt gör val för att ha en fin och välmående hud, inte bara genom val utav produkter. Utan jag gör yoga för att hålla den i bra kondition och hålla alla muskler aktiverade.

Lisa Karlsson Hud- och spaterapeut som även bloggar om sin vardag, hudvård och kost, ett kök som inte innehåller gluten, ägg och mjölkprotein. Läs mer på: https://nouw.com/lisakaarlsson

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

4 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Din kund i helhet

Text: Lisa Karlsson Jag kan lista upp alla saker jag gillar med mitt jobb, och väldigt högt upp står förtroendet kunderna lägger i mina händer att ge dem en skön stund och att de får lämna salongen me

Följ Atlas Hudvård

• Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon