• SHR-bloggen

Hudvård the easy way del 1

Hudvård ska inte vara komplicerat eller hänga som ett ångestmoln över våra kunder. Till skillnad från oss, ibland produktskadade och nördiga hudterapeuter, tycker inte alla våra kunder det är lika roligt med en hel armé av burkar, tuber och flaskor i badrummet. Att dessa sedan ska användas i en speciell ordning och ett mönster, varje dag, varannan dag eller en gång i veckan, kan bli för mycket.

Många märken inom hudvård erbjuder en lång rad av olika rengöringar, ansiktsvatten, peeling, masker, serum, booster, treatments, koncentrat and the list goes on and on.

För en del är hudvård en ritual, för andra är hudvård ett nödvändigt ont.

Vad lägger jag fokus på? Personligen tycker jag den dagliga hudvården är viktigast. Att kunden har en bra rengöring anpassad efter hudtyp och behov, samt en kräm och UV-skydd för dagtid. I de bästa av världar kan kunden ha samma kräm både dag och natt. Ska jag hårddra det, kan jag nöja mig med endast kräm på dagen och tillfälligt skippa UV-skyddet, (förlåt Annica!), om kundens budget är tight.

Förenklat: rengöring på morgonen (om det ens behövs, kunden har säkert varit noga med rengöringen kvällen innan, eller hur?) och sedan efterföljande kräm och eventuellt UV-skydd. På kvällen är det samma rutin; rengöring, kanske två gånger om kunden har mycket makeup eller på annat sätt är smutsig, sedan kräm.

Det är trots allt den dagliga hudvården som kommer göra skillnad för kundens hud. Om denne annars aldrig använder rengöring anpassad för ansiktet, men varannan vecka gör peeling eller ansiktsmask kommer huden inte förändras nämnvärt.

Om jag ser att kunden har ett specifikt behov av olika produkter får jag istället förklara det långsiktiga behandlingsplanen som jag ser. Det är trots allt sällan att kunder hoppar av glädje om produkterna kommer kosta, i runda slängar, runt 4000kr – plus dagens behandling.

Jag känner också att kunden hellre ska ha två produkter med sig hem, som de vet hur de ska använda, än fem produkter som de ställer fint på rad i badrumsskåpet och sedan börjar samla damm.

Bonus till huden Givetvis ser vi ofta att kunden kanske behöver mer än just rengöring och kräm. Däremot går det inte alltid ihop med varken kundens intresse för hudvård, att se det egna behovet eller ekonomiska förutsättningar. Vi kan bara hoppas att vi med vår behandling och rådgivning har sått ett frö om bättre hudvård.

Mer om det nästa gång! Vi ses igen! /Malin

#SHR #hudterapeut #auktoriseradhudterapeut #hudvårdsskola #hudvård #allmänheten

0 visningar

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.