• SHR-bloggen

Imagine all the people

Visst är det intressant att se spännande saker som är på gång i framtiden? Jag blir alltid otroligt fascinerad och inspirerad av att se spännande tekniska lösningar, ny apparatur, nya produkter man inte trodde var möjliga och annat som kan bli ens redskap jobbmässigt i framtiden.

Jag vet många som blir lite rädda när de tittar in i framtiden och ser vad den kan ha att erbjuda. Kanske beror det på att det innefattar saker som man inte känner att man kan hantera eller kontrollera. Man känner sig lite osäker, hur ska det bli? Hur kommer det påverka mig? Hur ska jag kunna arbeta under dessa nya förutsättningar etc.?


En spegel med inbyggd termometer och mätare för fuktnivå, fettnivå, rödhet mm och som talar om din huds behov. Kommer vi att ha sådana hemma i framtiden?

Visst kan jag också känna så inför vissa helspaceade lösningar man ibland ser på tv, saker som kanske ska komma att bli ens verklighet om några år. Saker som är okända kan ibland kännas som hot. Det fina är att man har ju alltid val här i livet och jag väljer att se och möta nya saker med spänning.

Världen utvecklas, i vissa fall till det sämre men i många fall till det bättre om vi lär oss hantera och använda de nya redskapen vi får på rätt sätt.

Vår bransch är relativt traditionell. Vi arbetar till största del lokalt och med hands-on. MEN det behöver inte betyda att vi inte kan tänka större i vår verksamhet.

Förr i tiden var i princip de enda sätten att få nya kunder och sprida informationen om sin salong, förutom via mun till mun så klart, via lokaltidningen, lägga lappar hos företag och i brevlådor. Någon kanske tom har provat att göra faxutskick till företag eller satt in en annons i telefonkatalogen.

I min värld så krävs helt andra metoder för att överleva i framtiden om man vill nå ut och hitta nya kunder och vara en levande och modern salong. Oavsett vilken bransch man är i så måste man anpassa sig till verkligen som man befinner sig i. En viktig del av verkligen idag är bl.a. internet. Internet är idag en del av i princip allas liv. Vi är ständigt uppkopplade och närvarande via våra smartphones.

Många är fortfarande lite negativa till internet, men de flesta av oss ser numera fördelarna. Även om du är en lokal salong så kommer och är det en vital del att närvara på t.ex. nätet med din verksamhet.


Folk idag som letar efter information, en salong att gå till eller är intresserade av hudvård, de letar inte i lokaltidningen eller bläddrar i flygblad. Nej, de söker den information de vill ha via nätet. Man googlar fram den info man söker. Så varför inte utnyttja denna geniala plats till att sprida ditt budskap på, berätta om din verksamhet och dela med dig av dina kunskaper inom hudvård.

Det finns så många sätt att göra det på och det behöver inte kosta så mycket. Potentialen är oändlig likaså utvecklingsmöjligheterna.

Låt mig ta ett exempel. Varje månad söker27100 svenskar på ordet ”ansiktsbehandling” på Google. 4400 av dessa sökningar sker i Malmö, 590 i Uppsala, 140 sker i Norrköping.

Jag skulle säga att en närvaro på nätet är ett måste i dagens läge för en modern salong. En toppen grej är ju också att ge kunderna möjlighet att boka sin tid själv på din hemsida. Tiden då salongerna styr kundernas tid är förbi. Skall man överleva och lyckas så måste man anpassa sig efter sina kunder när de kan och vill komma.


En bok där titeln säger allt. Detta är vad allt handlar om..

Vår bransch liksom många branscher har och har haft det lite tuffare på sistone. Det finns bara några som kan vända trenden uppåt och få den att blomma och ta nya oanade höjder. Dessa personer sitter på en stor kunskap, ett brinnande intresse för sitt arbete, många är extremt kreativa och driftiga. Jag pratar om oss, alla vi hudterapeuter. Det är bara vi som kan ta greppet om vår bransch. Det krävs hårt jobb men inte blod svett och tårar. Nej, hårt jobb, massor av glädje, kreativitet och engagemang! Viljan och modet att våga satsa på det man tror på OCH gå sin egen väg, det är enligt mig nyckeln till framgång.

Jag avslutar inlägget med en häftig film. Tekniken finns redan och det är bara en tidsfråga innan vi kommer få se detta i Europa. Frågan jag ställer mig, hur kommer detta appliceras på vår bransch för det kommer det att göra….Imagine it for makeup…..

http://youtube.googleapis.com/v/8I60cFoO3RI

Annica Forsgren 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

#AnnicaForsgren #framtidenshudvård #Kundenärkung

0 visningar

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.