• SHR-bloggen

Låt oss prata om källkritik och vad ett bra/dåligt omdöme kan ge för efterverkningar.

Text: Malin Tivlin

I skönhetsbranschen är det otroligt viktigt med källkritik och research. Vi, auktoriserade hudterapeuter, vill att vikten av en gedigen och godkänd utbildning skall lyftas fram. Var kritisk i ditt val av hudterapeut, titta gärna efter företagsloggan på bilderna i sociala medier så att du får se ett resultat från just denna hudterapeut och inte enbart pressmaterial från leverantörer. Kolla upp företagets hemsida och se om det finns information om vilken/vilka utbildningar personalen har. Be för all del om att få se diplom och behandlingsskadeintyg, alla hudterapeuter med gedigen och godkänd utbildning är stolta över sina diplom och visar mer än gärna upp dem. Vi vill visa att just vi är auktoriserade att utföra alla behandlingar som vi har i vår meny.

På marknaden finns massor av aktörer som riktar sig till gemene man, de som säljer produkter, utrustning, maskiner och utbildning till vem som helst som har några tusenlappar att avvara. I många fall finns även de som tittat på en film på YouTube och tänker ”hur svårt kan det vara”? Tvivelaktiga utrustningar och produkter finns extremt billigt på diverse webbsidor från andra länder som säljer till vem som helst. Salonger dyker upp i vart och vartannat gathörn där det utförs skönhetsbehandlingar av diverse slag men alltför sällan syns varken loggan för SHR på dessa salonger eller andra bevis på adekvat utbildning. Vi är experter och specialister på vårt område och vi kräver av våra leverantörer att de inte säljer till de som inte är utbildade till hudterapeuter/sjuksköterskor/läkare. Vill du få din hjärtoperation utförd av en kardiolog som är specialist på hjärtat eller av en undersköterska som jobbar på Avd35? Vill du få kamremmen på din bil utbytt av en mekaniker på en auktoriserad verkstad eller av en cykelreparatör? Vill du få ditt hår färgat och klippt av en utbildad frisör eller av en som jobbar med att klippa får? Svaren är ganska enkla, eller hur?

Vem vill du ska ta hand om din hud?

Källkritik

Jag är en sådan person som gillar att ha koll på läget. Oavsett om det gäller tidtabeller, hotellrumsbokningar, resor, middagar, möten eller bokningar i min salong. Jag brukar säga att ju mer förberedd jag är, desto lättare kommer allt att gå och desto mindre kan komma att gå fel. Denna lilla ”besatthet” hos mig gör att jag söker information, mycket och ofta. För vem som helst kan söka sig till information idag, med vårt ständigt uppkopplade samhälle. Dina svar är sällan mer än några klick bort.

En del väljer att fråga i sin privata profil på ex Facebook ”när öppnar Coop på söndag?”. Personen lätt kunnat skriva i sökmotorns ruta: ”när öppnar Coop i Eskilstuna?” och få svar direkt, från en korrekt källa dvs Coop Eskilstunas egen hemsida. Utan att förlita sig på att andra människor ska skriva det till en, för vet DU att DE vet det rätta svaret? Öppnar de verkligen kl09 på söndagar? Öppnar Coop kl 10.00 så har du stått där en timme helt förgäves. Bara för att du inte kollade upp informationen själv. Bara för att du inte var källkritisk.

En annan del av att vara källkritisk är att inte ta allt som bloggas, skrivs och delas på största allvar. Är det för bra för att vara sant? Då är det förmodligen det också. Låter det verkligen rimligt att ett litet, för alla helt okänt, företag skulle lotta ut en gratis bil/husvagn/badtunna/resa/tusentals kronor i presentkort?

För att ta ett exempel: när Prins William och Kate Middleton, nuvarande hertigparet av Cambridge, gifte sig 2011 så kablades dessa bilder ut över hela världen.


Världen skrattade åt det engelska kungahuset och fnissade över likheten med Askungen. Men det människor inte kollade upp innan de delade bilderna vidare var om de verkligen var äkta. Kunde det verkligen vara så att engelska kungahuset tagit efter Disneys saga så mycket? Eller fick Disney sin inspiration från just England? Så här ser de äkta Disneybilderna ut, inte speciellt lika. Hårfärger och kläder har ändrats helt godtyckligt medan betraktarna svalde lockbetet med hull och hår.


Att skriva digitala omdömen

Ofta skrivs omdömen mitt i stundens hetta, som t.ex. att ”min bild blev inte ren när den tvättades i er tvättautomat så jag kommer aldrig besöka er igen!”. Att bilen inte blev helt ren beror kan bero på att kunden valde den billigaste tvätten, gjorde inget underarbete med t.ex. avfettning och körde in en bil som just hade varit med om årtiondets största lervällning pga. dåligt väder. Detta till trots att det står klara och tydliga anvisningar på tvättomatens instruktioner att avfettning är bra/nödvändigt eller att vissa program är dyrare än andra, just för att de är anpassade för mer smutsiga bilar.

Självklart kan det vara så att bilen ändå inte blir ren, trots avfettning och det allra dyraste guldprogrammet. Varför då? Kanske automaten var trasig just denna gång? Ett av momenten kanske inte fungerade till fullo? Eller är det så att bilen helt enkelt är så smutsig att det behövs två omgångar?

Skriv aldrig ett omdöme/mail/sms i affekt. Försök att vänta tills den första frustrationen lagt sig. Lättare sagt än gjort för det är ju NU jag är arg/besviken! Men handen på hjärtat: har du kontaktat personen/firman/vännen med ditt problem? Har du ringt upp eller besökt dem för att få en rätsida på allt? Ett möte öga mot öga eller via telefon ger så mycket mer effekt än ett skrivet meddelande och risken för missförstånd är avsevärt mindre. Den som får kritiken får en fair chans att möta den och kanske har just det svaret du vill ha: ”Automaten är trasig, självklart ska du få din bil ren. Tack för att du hörde av dig så att vi fick veta att den var trasig, det hade vi tyvärr inte upptäckt.” Med lite tur kanske du till och med får en extra tvätt gratis.

Ett argt meddelande kan välta en persons hela tillvaro just denna dag, det kan ha hänt saker i kulisserna som vi inte vet om. Allt som oftast vill en göra rätt för sig och göra människor runt omkring sig nöjda men även den bäste kan fela ibland och ha en dålig dag. En lugn och sansad diskussion kan lösa så mycket mer än en hetsig som sällan slutar med bra energi.

Ett digitalt omdöme som är negativt och kanske i vissa fall helt osant kan få extrema konsekvenser för just det företaget. Vad kan du som kund göra? Leta efter en auktoriserad hudterapeut, läs noga igenom kundkortet och behandlingsplanen, fråga igen om du inte förstått och lyssna på din terapeut.

Det här med likes

Alla vi med profiler på Facebook, Instagram, Tinder, Snapchat osv vet hur glada vi blir för likes, tummen upp, hjärtan och glada upprop. Oavsett om det är i privatlivet eller i yrkeslivet. Vartenda ett av dessa små tecken på uppskattning gör oss lite varmare i hjärttrakten och mungiporna pekar ännu lite mera uppåt. En företagssida t.ex., att gilla den sidan behöver inte betyda att en nödvändigtvis måste följa den varje dag och gilla alla inlägg men all aktivitet gör att sidan syns lite bättre. Berätta gärna för din hudterapeut och dennes följare att du är nöjd, det är som att få en bukett rosor för varje fint omdöme som lämnas.

Tänk på det nästa gång du scrollar förbi din väns/kusins/kollegas/mosters/farbrors företagssida. Din lilla gest genom ett ”gilla” på ett inlägg eller av sidan i allmänhet, kan ge ekon. Ringar på vattnet slutar aldrig röra sig förrän de når stranden…

Ha en fantastisk dag och på återseende!

Malin Tivlin

Auktoriserad hud- & spaterapeut

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

0 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.