• SHR-bloggen

Relationen mellan dig som kund och din hudterapeut

Text: Viktoria Ellenius

Idén till detta inlägg fick jag då jag efter väldigt kort tid som auktoriserad hudterapeut kommit i kontakt med situationer då det talats om ”mina kunder” och ”dina kunder”, eller att kunder nästan bett om ursäkt för att de gått till någon annan. Utifrån detta så har det även blivit situationer då kollegor krigats om kunderna och kunder har känslan att de ”sviker” sin terapeut om de går till någon annan. Detta kan i sin tur skapa en olustig känsla hos alla parter, både hudterapeut och framförallt som kund.


Jag tycker att detta är viktigt att lyfta fram och att både som hudterapeut och kund, istället se kunder och hudterapeuter som ett team där alla hjälps åt. Som kund går du tillbaka till en terapeut för att personkemi uppstår och för att förmåga och kunskap finns, du känner ett förtroende för din terapeut. Det kan även vara avgörande hur tillgänglig din hudterapeut är för dig, både var den finns rent geografiskt men även vilka tider som finns tillgängliga så det passar dig och din vardag.

Det är även viktigt att vi som hudterapeuter förstår att kunder kommer och går och ibland finns det ingen direkt förklaring till det. Det som vi hudterapeuter kan göra är att alltid se till att göra sitt bästa för att bemöta de behov du har som kund för att öka chansen till att du vill komma tillbaka till just mig eller min kollega. Vi som hudterapeuter måste inför varje kund vara så duktig och professionell som möjligt. Det går inte att bara luta sig tillbaka och tro att det inte gör något att slarva denna gång, för då kanske vi mister just dig som kund.

Vi hudterapeuter äger inte dig som kund, du har full rätt att byta till en annan hudterapeut om du känner att det passar dig bättre på något sätt. Jag tycker det är viktigt att se det som att jag har mina kunder till låns och så länge de kommer till mig så är jag supernöjd. Finns det sedan kunder som vill fortsätta gå till mig år efter år, så får jag ta det som att dessa kunder är så passa nöjd med mig så de inte ser något behov i att byta. Men oavsett hur många år de kommit till mig, så kan jag inte säga att det är *mina* kunder. Min kollega kanske får möjlighet att en dag behandla just de som kommit till mig under lång tid, och då får det vara så. Anledningarna till att bytet sker kan vara så många olika. Det kan vara flytt, en kund som önskar en förändring, eller helt enkelt andra förändringar som uppstår i livet. Eller så kan det vara så att hudterapeuten stannat av i utvecklingen och kunden söker något annat, det är svårt att säga vad orsaken är.

Men om det finns en inställning att kunderna bara är till låns under en viss tid så blir det så mycket lättare att jobba, både för mig själv som hudterapeut, för mina kollegor och framförallt för dig som kund. Det minskar på de otrevliga blickarna och tankarna mellan hudterapeuter och det kommer i sin tur ge större utrymme för dig som kund att besöka den hudterapeut som passar dig, utan att behöva känna någon slags skuld. Jag tror att om alla kunde se det såhär så skulle det underlätta för alla parter och det vore ju fantastisk bra, eller hur?

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

Senaste inlägg

Visa alla

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.