• SHR-bloggen

SPA – The Skincare Professionals Awards

Text: Nathalie Koverman

SHR lanserar i år en spännande nyhet i samband med Hud & Kosmetik.

För första gången går The Skincare Professionals Awards (SPA) av stapeln. SPA är ett tillfälle för utställande företag på Hud & Kosmetik som vänder sig till professionella yrkesutövare att tävla med sina produkter om att nomineras och chansen att vinna auktoriserade hudterapeuters finaste utmärkelse. Syftet med tävlingen är att lyfta fram de professionella hudterapeuternas främsta arbetsredskap utöver hantverket – de professionella produkterna.

Om tävlingen Tävlingen är öppen för svenska företag som ställer ut på Hud & Kosmetik och som har produkter avsedda för hudterapeuter att arbeta med i behandlingar, dvs kabinprodukter. De olika kategorierna är:

  1. Årets professionella produkt: innebär produkt som finns som behandlingsprodukt.

  2. Årets mjukgörare: innebär produkt avsedda för att återfukta ansiktet. Till exempel, dagkräm, nattkräm eller 24h kräm.

  3. Årets specialvård: innebär produkt för specialbehandling i ansiktet och/eller dekolletaget så som serum, peeling och mask.

  4. Årets kroppsvård: innebär produkter som används på kroppen men också produkter för till exempel hand eller fot.

  5. Årets innovation: innebär att produkten ska ha lanserats under 2019 och ska ha en nyskapande egenskap, innehåll eller helhetskoncept. Produkter i den här kategorin kan också anmälas till övriga kategorier om så önskas.

Juryn och bedömningskriterier

Produkterna kommer bedömas enligt följande kriterier: känsla, förpackning, effekt, innehåll samt information & marknadsföring. Total poäng sätts från 1–5 per produkt efter hur bra den uppfyllt följande kriterier.

Känsla: innebär att man tittar på konsistens, doft, applikation och känslan på huden.

Förpackning: innebär att man tittar på produkten och produktens emballage (om det kan tillämpas) design, funktion samt användarvänlighet.

Effekt: innebär att man tittar på om produkten håller vad den lovar, samt ger förväntade effekt och resultat.

Innehåll: innebär att man tittar på produkternas ingredienser överlag, aktiva ingredienser. Innovation och sammansättning tas också med i bedömningen.

Information & marknadsföring: Innebär att man tittar på hur lättförståelig användarbeskrivningen på förpackningen är och hur bra marknadsföringen av produkten är. Här bedöms också företagets motivering för enskild produkt.

I juryn sitter 7 stycken yrkesverksamma auktoriserade hudterapeuter med gedigen yrkeserfarenhet. Samtliga juryrepresentanter har presenterats på SHR:s sociala medier och i denna blogg den 6 augusti 2019.

Prisutdelning sker torsdag den 5 september under branschminglet på Hud & Kosmetik.

Tävlingen arrangeras av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, som är en ideell förening för Auktoriserad Hudterapeuter i Sverige.

#auktoriseradhudterapeut #Spa #TheSkincareProfessionalsAwards

Senaste inlägg

Visa alla

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.