Detox del 4 – Vecka 1

Då var det dags att köra igång! Nedan kommer du se att du har en enkelt veckoschema att kunna följa, allt för att underlätta inför din detox.  Det kommer finnas 4 olika frukostförslag och 6 förslag på mellanmål som du själv kan välja efter tycke och smak. Dessa fungerar i praktiken som frukost/mellanmål båda två så egentligen är det din egen fantasi som sätter gränser. Så är du en person som vill ha ny frukost varje dag, kan du sno lite från mellanmåls förslagen, men är du som jag, som vill ha i stort sett samma frukost varje dag, kan du enkelt välja 1-2 av frukostalternativen och köra på den.

Det kommer finnas 7 middagsrecept, som även blir din lunch dagen efter och för att förbereda din första riktiga dag, så kan du köpa en grillad kyckling, eller hellre tillaga den själv och göra en Caesar sallad att ha som lunch första dagen. Se recept nedan!Dag 1Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Caesarsallad med kyckling (som du förberett dagen innan) Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: FisksoppaDag 2Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Fisksoppa Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Wokad citrongräskyckling med grönsalladDag 3Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Wokad kyckling med grönsallad Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Ugnsstekt lax med avocadosalladDag 4Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Ugnsstekt lax med avocadosallad Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: QuinoaPannaDag 5 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: QuinoaPanna Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: ViltwokDag 6 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Viltwok Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Köttfärssås & SquashettiDag 7 Välj frukost efter tycke och smak Mellanmål 1 – välj något av alternativen. Lunch: Köttfärssås & Squashetti Mellanmål 2 – välj något av alternativen. Middag: Helstekt Kyckling i ugn med rotfrukter (perfekt söndagsmiddag som tar lite extra tid)

Vecka 1 – ReceptCeasarSallad: Romansallad Cocktailtomater Champinjoner färska Kyckling (helst hemmagrillad) ParmesanEgengjord Ceasardressing 4 port :1 ¼ dl Rapsolja ½ Vitlök 1 Sardellfilé ¼ msk Vitvinsvinäger 1 Ägg 1 msk färskpressad Citron ¼ msk dijonsenap ½ msk vatten Salt & PepparSkär & skölj salladen i breda strimlor. Skölj och dela cocktailtomaterna i halvor. Borsta och skär champinjonerna i 4 delar och lägg åt sidan. Skär kycklingen sist i lagom stora portionsbitar.Stek kycklingen, krydda med salt och peppar, se till att köttet inte är rosa. När det är några minuter kvar av stektiden på kycklingen, lägg i champinjonerna den sista tiden.Hyvla parmesan över salladen och servera med den egengjorda dressingen. Dressing:Mixa alla delar i skål med en stavmixer. Gör gärna dagen innan, klarar att stå i kylskåpet i ca 1 vecka.

Frukostalternativ: (4 stycken)Naturell yoghurt med hemmagjord müsli10 port. 2 dl pumpafrön 2 dl solrosfrön 2 dl krossade linfrön 2 dl hasselnötter 2 dl pekannötter 5 tsk kanelHacka nötter och blanda ihop allt med kanel och bevara i glasburk men ordentligt lock. Servera 1 dl av müslin med 2 dl yoghurt och 1 dl tinade/färska bär.Blåbärssmoothie & 1 kokt ägg 125 gr kesella naturell 2 dl havremjölk 1 dl frysta blåbär 15 sötmandlar ½ msk skalade sesamfrön ½ msk krossade linfrön 1 kokt äggRör ihop alla ingredienser utom det kokta ägget i med en mixer. Kör till slät drink.Omelett 2 ägg Mozarella ost Cocktailtomater Rödlök (eller välj ingredienser efter eget önskemål) Salt & peppar. Hacka och dela osten, tomaterna och rödlöken. Vispa lätt i äggen och krydda med salt och peppar. Stek på medelhög värme pannan. Servera!Fruktsallad m. blandade frukterpå ½ äpple, ½ banan och 1 clementin + hackade nötter/mandlar m. naturell yoghurt (alt. Sojayoghurt för de som undviker mejeriprodukter)Dela frukten i lagom stora munsbitar. Strö hackade nötter/mandlar över och servera med 2 dl yoghurt.

Mellanmålsalternativ:  (6 stycken)Halv avocado + 2-3 msk keso m. citron Dela en avokado och kärna ur. Lägg i keson och pressa en citronskiva ovanpå. Salta och peppra efter tycke och smak. Hugg in!1 valfri frukt och en näve nötter (valfri) Välj gärna mellan äpple, päron, apelsin eller bär och blanda en näve osaltade nötter efter smak.Enkel smoothie m. hampaprotein 2-3 msk hampaprotein 1,5 dl naturell yoghurt/sojayogurt 1 mogen banan Bär efter tycke, gärna blåbär el gojibär (ev 1 rätt ägg, om du tar den efter träning)Mixa alla ingredienser i en blender. Konsistensen ska vara lätt krämig.Färska bär med kesella Blåbär, hallon, jordgubbar (färska el frysta, tina) 125 gr naturell Kesella 1 msk honung Hacka bären om de är stora, blanda ihop allt och ät måltiden som en kräm.6 oliver (svarta eller gröna, med kärna) och oststavar av 10% ost Välj gärna oliver med kärnor och undvik de som ha tillsatta färgämnen. Skiva osten i stavar om ca 1 cm * 5 cm.1 kokt ägg Koka ett ägg enligt dina egna önskemål. Ta gärna för vana att koka 1-2 ägg och ha med på jobb el liknande. Jättebra att ta till om hunger snabbt slår på.

Middag/Lunch:Fisksoppa 2 port150 g vitfisk 150 g lax 100 g skalade räkor 1 pkt passerade tomater 1 morot 1 squash 5 st champinjoner 1,5 msk fiskbuljong/fond 0,5 l vatten 1-2 vitlöksklyftor ½ gul lök ½ fänkål salt & peppar olivolja till stekning Aioli: 1 tsk vinäger 2 äggulor 1 tsk dijonsenap 2 pressade vitlöksklyftor 2-2,5 dl rapsoljaFräs hackad vitlök & lök i lite olivolja tills de mjuknar. Häll i grovhackade morot, fänkål, squash och champinjoner och fräs till de blir glansiga i pannan. Ha i fiskbuljong, vatten och passerade tomater och kryddor, låt sedan koka tills allt blir mjukt.Lägg i den delade fisken ( i munstora bitar) i sluter och låt sjuda med ett par minuter. Lägg i räkorna när allt är klart och när du tagit av kastrullen av plattan.Servera med egengjord aioli.Allt ska vara rumstempererat. Lägg vinäger, kryddor, äggulor, senap och vitlök i skål. Kör med matberedare eller mixer och droppa försiktigt i oljan tills den tjocknar.Wokad citrongräskyckling m. grönsallad  2 port 300 g kycklingfilé 40 g rostade cashewnötter Marinad: ½ röd chili ½ citrongrässtjälk 2 vitlöksklyftor 2 msk rapsoljaSallad: ½  squash 1 gul paprika 50 g babyspenatDressing: 1 msk rapsolja ½ msk pressad lime örtsaltDela chilin, skrapa ur frön och strimla den fint. Banka lätt på den hårda delen av citrongrässtjälken och finhacka den. Skala och finhacka vitlöksklyftorna. Blanda ihop marinaden.Skär kycklingen i små strimlor och låt dem marineras i en halvtimme. Stek kycklingen i en wokpanna med marinaden tills den är genomstek, ca 5 minuter. Blanda i nötterna.Skär paprikan, squashen i bitar och blanda ihop med spenaten. Rör ihop dressingen och häll över.Servera!Ungsstekt lax med avocadosallad 2 port 400 g laxfilé ½ pressad citron salt & peppar Sallad: 150 gr blandad sallad (ex. italiensk bladsallad) 70 g babyspenat 1 röd paprika 2 mogen(inte övermogen) avokado 12 st oliver m. kärna ½ rödlökDressing: ½ pressad citron ½ dl rapsolja ¼ dl vitvinsvinäger havssalt & pepparDela laxen i 2 lika stora delar, lägg i ugnssäker form med lite olivolja i botten. Pressa citron över och krydda med salt & peppar. Ugnsstek på 175 grader i ca 15 min.Skölj salladen och spenaten. Grovhacka paprikan och strimla rödlöken fint. Dela och kärna ur avokadon och skär den i jämna små bitar. Blanda ihop och släng i oliverna.Blanda ihop ingredienserna till dressingen och häll över salladen när det är dags för servering.QuinoaPanna 2 dl quinoa 4 dl vatten salt300 g kyckling filéer olivolja till stekning 100 g sockerärtor 100 g broccoli 1 röd paprika ½ rödlök 50 g cashewnötter 1 tsk gurkmeja ½ tsk paprikakrydda ½  tärning kycklingbuljong 1 dl vatten salt & pepparKoka quinoan enligt anvisningar, tänk på att skölja quinoan grundligt innan tillagning.Skär kycklingen i små bitar och stek i panna med salt och peppar tills de börjar bli genomstekta.Skölj och dela sockerärtor, broccoli, paprika och rödlök i lagom jämna bitar. Häll i pannan och fräs ihop allt ett par minuter.Häll i den kokta quinoan, nötterna, lite mer olivolja och kryddorna. Späd ut med vatten och tillsätt buljongen.Rör ihop allt och låt det bli varmt. Servera!Viltwok 2 port 300 g viltkött (ex. renskav finns i frysdisken) olivolja till stekning1 morot 100 g kantareller (tratt el vanliga) 1 gul lök 1-2 vitlöksklyftor 100 g broccoli ½ kålrot salt & pepparLåt köttet tina och skär den i tunna strimlor. (har du köpt fryst renskav brukar denna redan vara i perfekta bitar som smulas sönder)Hacka och dela morot, broccoli och lök i lika stora bitar. Förväll svampen om den är färsk, går bra att använda den på konserv eller fryst. Dela vitlöken fin små bitar.Stek köttet, och häll strax därefter i grönsakerna och löken. Fräs ihop tillsammans och låt bli varmt.Köttfärssås & Squashetti 2 port 400 g Älgfärs eller kycklingfärs 1 gul lök 1 burk krossade tomater 1 vitlöksklyfta 10 st champinjoner 1 tsk paprikakrydda salt & peppar1 stor squash saltHacka lök och vitlök, fräs mjuka och glansiga i lite olivolja i en panna tillsammans med grovhackade champinjoner. Tillsätt färsen och stek tills genomstekt. Häll i de krossade tomaterna och kryddorna. Låt koka ihop i ca 10 min på medelsvag värme.Skölj squashen och hyvla den med osthyvel så du får breda spaghetti liknande bitar. Lägg ut på en ren handduk eller tåligt hushållspapper och strö salt över för att driva ut det extra vattnet. Torka av och servera tillsammans med köttfärsen.Helstekt Kyckling i ugn m. rotfrukter 4 port Hel färsk kyckling Färska örter: timjan, basilika, 5-6 vitlöksklyftor olivolja salt & peppar2 morötter 1 kålrot 3 rödbetor 1 palsternacka 1 nät med schalottenlökHacka örter och dela vitlöksklyftorna i 2-4 delar. Snitta upp kycklingens skinn och lägg in örter och vitlök i fickorna. Fyll även upp kycklingen med örter och vitlök. Ringla över olivolja och salt & peppar. Lägg i ett ugnssäkert fat och låt koka i ugn på 200 grader i ca 45 min.Skala och dela under tiden rotfrukterna och skär dem i klyftstora bitar. Tag efter 45 min ut kycklingen och lägg i rotfrukterna vid sidan och stek med i ca 30 min. Salta gärna och ringla lite olivolja över.Jättegod att äta som den är men vill man så kan man göra en grönsallad till.

Inspiration och idéer från privat samling och böckerna:

LCHQ – Lågkolhydratkost av högsta kvalité av Fredrik Paulún

Josefine Runesson dipl. Hudspecialist/ Hudterapeut dipl. Kostrådgivare

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter. Vi står för lärande, kvalitet och status.

#detox #JosefineRunesson #LCHQ

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.