En varsam knuff…

Text: Nathalie Koverman

En liten varsam knuff för människan, men ett steg i rätt riktning för mänskligheten

Det finns en utbredd medvetenhet om att vi bör och måste satsa på hållbarhet, men ändå lockas vi ofta att ta enkla beslut utan eftertanke och hänsyn till det vi egentligen vet är rätt.

Istället för pekpinnar kan en varsam knuff i rätt riktning vara lösningen och det är just det nudging handlar om.

Företaget Nudgely (från engelskan knudge=knuff) har startats av sex stycken masterstudenter från Linköpings universitet som inom området beteendeekonomi vill hjälpa företag att lära sina kunder att göra medvetna val. Framförallt är det hur företag kan minska sin negativa miljöpåverkan som företaget vill inrikta sig på.

–  Det handlar om att ge “en knuff i rätt riktning”. Vi kan hjälpa företag att få deras kunder att ta rätt beslut, säger Johan Nilsson som är en teamet bakom Nudgely.

Kombinationen av psykologi och ekonomi kan användas för att formulera informationsmaterial som i sin tur påverkar kundens beteende. Det har nämligen visat sig att det inte bara handlar om vilken information som kommuniceras, utan hur den formuleras.

Under Spadagarna 2019 samlas hotellbranschen och Nudgely fanns på plats för att lära ut hur nudging kan användas för att nå både hållbara och ekonomiska vinster.

– Väldigt enkelt kan man säga att nudging handlar om att designa olika val och på så sätt påverka människors beteende. Ofta kan små saker göra stor skillnad. Om man till exempel vill att hotellgästerna ska återanvända sin handduk och inte slänga den i tvätten med en gång så har det visat sig göra stor skillnad kring hur man formulerar sig på informationsmaterialet. Om det står ”Återanvänd gärna din handduk – det är bra för miljön” – brukar det inte ge jättebra resultat. Något som funkar bättre är ”De flesta som bor i detta rummet, brukar återanvända sin handduk – gör det du också för att bidra till miljön”. Man vill gärna göra som flocken – alla andra, berättar Jacob Göransson som är VD på Nudgely.

Hur kan vi applicera nudging på vår skönhetskonsumtion? Vilka argument är en varsam knuff i rätt riktning, som visar på tillhörighet till en medveten grupp konsumenter vars val bidrar till ett skönare du och en skönare värld!

Ett bra exempel;

Allt är inte guld (för naturen) som glimmar!

Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation utgör den svenska sektionen av internationella CIDESCO (Comité International d’Esthétique et de Cosmétologie). CIDESCO har som främsta uppgift att ta tillvara och utveckla standard och kvalitet inom hudterapeutyrket och närliggande branscher, med verksamhet i sammanlagt 40 länder i sex av världsdelarna.

Nu har CIDESCO gått ut med att de stödjer och uppmanar till att sluta använda makeup-glitter som innehåller mikroplaster. Mikroplatser kan påverka djur- och växtliv negativt.

Att en så stor och tonsättande organisation säger sitt i frågan kan öka medvetenheten hos såväl professionella yrkesutövare, exempelvis makeupartister, och konsumenter. För den som fortfarande vill glittra, utan negativ påverkan på värld, kan kanske ett mer nudging argument påverka än mer. Nu finns nämligen glitter som är biologiskt nedbrytbart i naturen. Det strålande glittret som kommer i flera gnistrande färger är tillverkat av hållbart FSC trä (trä från ansvarsfullt skogsbruk) och minimerar konsumtionen av mikroplast och tungmetaller.

Källa:

https://www.affarsliv.com/nyheter/linkoping/studenter-drillades-i-foretagande-om5490584.aspx

https://creativemakeup.se/butik/smink/mood-wood-natural-glitter/

https://www.dayspamagazine.com/cidesco-supports-ban-on-glitter-that-contains-micro-plastics/ http://www.mynewsdesk.com/se/svenska-spahotell/pressreleases/nudging-en-varsam-knuff-i-raett-riktning-2854921

http://nudgely.se/

https://www.svenskaspahotell.se/spadagarna/ 

#Nudgely #Spahotell #nudging #mikroplaster #hållbarhet #glitter #spadagarna

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.