K-beauty

Text: Johanna Wild-Nordlund

Efter två veckor i Korea kommer jag hem med nya intryck och en personlig uppfattning av den koreanska skönhetstrenden; k-beauty. Under de senaste åren har det fullkomligt exploderat i Sverige när det kommer till k-beauty med flera distributörer som har valt att inrikta sig på denna nischade trend. Jag kom i kontakt med k-beauty för första gången för ca 6 år i Koreatown på Manhattan i New York. Idag har många en daglig relation till koreanska hudvårdsinnovationer som bb-cream, bb-cushion, cc-cream, sheet masks, ansikts- och ögonmasker, essenser och ampuller.

Vad är k-beauty? K-beauty är en förkortning av Korean Beauty och handlar om skönhetsprodukter från Korea. Grunden för detta fenomen är en vacker hud där rengöringen står i centrum och är en ritual för många sydkoreanska kvinnor.

Den koreanska skönhetsbranschen erbjuder ett stort utbud, med många nyskapande och eftertraktade produkter. De är bra på är att använda naturliga ingredienser och är inte rädda för att experimentera med exotiska ingredienser som snigelslem, hästolja, fågelspillning, griskollagen och åsnemjölk. Hudvård och skönhet tas på stort allvar i Korea och ses som en självklarhet snarare än ett val. De arbetar mer förbyggande redan i ung ålder och är kända som extremt kräsna när det kommer till val av hudvård, samtidigt som de inte vill betala för mycket för den. Detta har gjort att de koreanska skönhetsföretagen måste utveckla högkvalitativa produkter till låga priser. Deras djupt rotade hudtradition i kombination med teknik i framkant har gjort att det sägs att de ligger 10-15 år före marknaden när det kommer till skönhetsinnovationer.

Korea har blivit den tredje starkaste nationen inom skönhet, med närmare 107 miljarder i omsättning (2018), efter Frankrike och USA. Trenden är så stark att europeiska och amerikanska varumärken har börjat göra egna produkter med inspiration av de koreanska varumärkena.

Den genomsnittliga sydkoreanskan använder 10–17 hudvårdsprodukter dagligen, där rengöring står i centrum. Förutom all typ av hudvård man kan tänka sig i olika former, har K-Beauty även en egen hudvårdsrutin. De använder ofta en klassisk 10-stegs-rutin, men den koreanska hudvårdsrutin kan innehålla 5 steg, eller 12, eller 15. Allt beror på vad huden har för behov och vad man vill åstadkomma med sin hudvård. Här en kortfattad lista av den klassiska 10-stegsrutinen.

Steg 1: Oljebaserad Rengöring – för att tvätta bort smuts och smink.

Steg 2: Vattenbaserad Rengöring – för att rengöra huden.

Steg 3: Exfoliering – tar bort döda hudcellerna. Koreanska peelingprodukter kan ofta baseras på olika syror eller enzymer som lossar de döda hudcellerna utan att “skrapa” huden. De flesta exfolierar huden bara en eller två gånger per vecka.

Steg 4: Toner – ett ansiktsvatten för att återställa hudens pH-värde och förbereda huden för nästa steg.

Steg 5: Essenser – är en relativt ny produkttyp på den europeiska marknaden. Det är en speciell produkt som används före serum för att ge huden en extra fuktboost och för att dina hudvårdsprodukter ska absorberas bättre (oftast som en blandning av toner och serum).

Steg 6: Serum/Ampuller – innehåller aktiva ingredienser som ger riktad behandling till dina hudproblem och bekymmer.

Steg 7: Ansiktsmask/Sheet mask – är att förhindra att serumet avdunstas så att huden kan ta sig tid att suga åt sig allt serum det behöver. Sheet masks kan användas dagligen men två gånger i veckan räcker gott och väl.

Steg 8: Ögonkräm

Steg 9: Fuktkräm – alla dessa värdefulla ingredienser kommer inte att vara kvar på din hud så länge om du inte låser dem där med en fuktkräm

Steg 10 Dag: Solskydd – UV-strålning orsakar upp till 80% av alla rynkor och andra tecken på åldrande på huden, så att skydda din hud mot solen är extremt viktigt.

Steg 10 Nattetid: Sleep pack – speciella nattmasker som faktiskt är ganska klibbiga: medan du har din skönhetssömn, gör de underverk på din hud.

Jag har massor att dela med mig om min skönhetsresa så håll dig uppdaterad på mina kommande inlägg…

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.  Vi står för lärande, kvalitet och status.

#sheetmask #Korea #BBcream #kbeauty #Koreanskhudvård #CCcream

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.