Pressrelease från SHR


Pressrelease från SHR:

ÄNTLIGEN REGLERING I SKÖNHETSBRANSCHEN

Nu finns den första europeiska standarden för hudvårdstjänster. Tillsammans med tidigare framtagna standarder inom skönhetsområdet blir den ytterligare en pusselbit för att öka konsumentsäkerheten. För oss utförare blir den ett kvalitetssäkringsverktyg. I samband med detta går Sveriges Konsumenter och SIS, i samråd med SHR, ut med råd kring vad en köpare av estetiska tjänster bör tänka på.

Standarder finns överallt i samhället, de är till för att vi ska komma överens och förstå varandra bättre, de höjer kvaliteten och gör att alla får samma spelregler. Det blir säkrare och enklare och de höjer helt enkelt standarden. Nu finns alltså även en standard för Hudvårdstjänster som bland andra Handels, Konsumentverket och SHR deltagit i att ta fram tillsammans med SIS. Över 25 länder har deltagit i arbetet som startade redan 2011. Standarden gäller i hela Europa och har därmed även satts som svensk standard. Standarden ställer krav på bland annat; utbildning, lokal, konsultation, bemötande, etik, sekretess, säkerhet, hygien och försäkring.

– Vi hoppas mycket på den nya standarden då vi värnar om Hudterapeutens yrkesroll och status samt om konsumentsäkerheten. Vi hoppas att standarden ska bidra till att allmänheten söker sig till välutbildade auktoriserade hudterapeuter som är medlemmar hos oss framför andra salonger där kompetens och bakgrund är oklar och därmed saknas trygghet och säkerhet för kunden, säger SHR:s ordförande Annica Joensuu.

Tre standarder för ökad säkerhet och kvalitet i Skönhetsbranschen:

Standard SS-EN 17226:2019 Hudvårdstjänster – Krav och rekommendationer för tillhandahållandet av tjänsterna

Standard SS-EN 16844:2017 Estetiska medicinska tjänster – Icke-kirurgiska medicinska ingrepp

Standard SS- EN 16372:2014 Estetisk kirurgi – Tjänster

Standarderna ställer krav på kompetens:

🔺För hudvårdstjänster som till exempel ansiktsbehandling, hårborttagning, mikroneedling och ytlig eller medeldjup kemisk peeling kräver standarden fullständig och erkänd hudterapeututbildning.

🔺Botoxbehandlingar, fillers, djup kemisk peeling och andra icke-kirurgiska medicinska ingrepp måste enligt standarden utföras av specialistutbildad läkare eller av sjuksköterska under direkt uppsikt av specialistutbildad läkare.

🔺Estetisk kirurgi som till exempel fettsugning, näsplastik, ansiktslyftning, bröstförminskning får enligt standarden bara utföras av en specialistutbildad läkare med assistans av specialistutbildad sjuksköterska.

Checklista – 10 tips till dig som funderar på skönhetsbehandling eller plastikkirurgi:

Det kan vara svårt för konsumenter att särskilja på seriösa och icke seriösa utövare. Därför har SIS och Sveriges Konsumenter men hjälp av SHR, utifrån standarderna, tagit fram en checklista på vad man bör tänka på och efterfråga vid köp av en tjänst.

1️⃣Kolla kompetensen Vilken utbildning eller kompetens har den som gör behandlingen eller ingreppet? Hur visar de att de uppfyller kompetenskraven? Har de gått en hel yrkesutbildning? Om utföraren är med i någon branschorganisation är det också ett tecken på seriositet eftersom de ofta har krav på kompetens på sina medlemmar. Titta efter intyg, ID-bricka eller auktorisation. Ställer sig utföraren och salongen bakom den för dem relevanta europeiska standarden? Fråga!

2️⃣Ordentlig information ska finnas Får du information om vad behandlingen eller ingreppet innebär? Förklarar de vilka risker och komplikationer som kan uppstå? Denna information ska finnas skriftligt. Gå också noggrant igenom förväntat resultat. Det är viktigt att allt sker med ditt medgivande.

3️⃣Rätt försäkringar ska finnas Fråga om det finns behandlings-/patientskadeförsäkringar och kundolycksfallsförsäkring. Om någonting går fel ska det inte vara du som står för alla kostnader. Be om intyg på detta.

4️⃣Betänketid ska ingå Seriösa företag låter konsumenten få betänketid. När det gäller större kirurgiska ingrepp ska betänketiden vara minst en vecka så att det finns möjlighet att fundera och eventuellt ångra sig.

5️⃣Lokalen ska vara professionellt utformad och utrustad Det händer att behandlingarna sker i vanliga lägenheter som sällan uppfyller krav för vare sig säkerhet eller hygien. Vad gäller hudvård ska stickande och skärande verksamhet vara anmäld till och godkänd av kommunens miljöförvaltning. Lokalen ska vara hygieniskt utformad, instrument som används ska vara rena och steriliserade, sprutor och nålar ska vara sterilförpackade. Handdukar och behandlingsbritsar ska vara rena. Det ska finnas tillgång till toalett och handfat.

6️⃣Dubbelkolla villkoren Läs noggrant igenom avtalet. Granska vad som ingår så att du ser totalkostnaden för ingreppet eller behandlingen. Oseriösa aktörer lägger gärna till oväntade kostnader i efterhand. Läs igenom vad som gäller om man blir missnöjd med resultatet. Skriv aldrig på ett avtal där utföraren kan friskriva sig ansvar.

7️⃣Eftervård ska finnas Kolla att det finns tillgång till råd, eftervård och rehabilitering vid behov.

8️⃣Säkerheten går först Säkerhetsutrustning ska finnas vid behov, exempelvis ska du få skyddsglasögon om laser används.

9️⃣Personuppgifter ska behandlas med sekretess Fråga hur dina personuppgifter och journal används, så att dina personuppgifter inte hamnar i fel händer.

🔟Kolla referenser Vid större ingrepp är det viktigt att fråga efter referenser från tidigare utförda behandlingar.

#europeiskstandard #pressrelease #reglering

Följ Atlas Hudvård

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Behandling av personuppgifter:

Atlas Hudvårdssalong Ⓡ

 

Innehar F-skattsedel, Mästarbrev, Gesällbrev, Medlemskap SHR, CIDESCO diplom, Cert. Spec. Hudterapeut.